tirsdag 21. oktober 2014

Gresskartid!

Kjære blogglesere!

Dagene blir kortere og kortere når mørke kommer smygende. Man har da en liten unnskyldning for å trekke seg inn og tenne stearinlys, så for meg så er dette en nydelig tid med masse innekos.

Det skal vel sies at jeg er i overkant glad i lys når mørket faller på. På utsiden så har det allerede vært hengt opp lyslenker som dekor på trappen en god stund. Syntes lys i hagen er et punkt som kanskje blir litt fort glemt, eller det blir en enkel løsning. Man kjøper seg et par solcellelamper fra "Nille" og putter i et tilfeldig bed. Lampene står med et svakt lys og har egentlig ingen nytte eller funksjon.
For meg så er lyssetning en viktig del av hagen, og har derfor gode spotter som kommer på om kvelden som gir rikelig med lys. Dette skaper også en helt egen atmosfære i hagen.

Det er snart tid for halloween, kostymer, ekkelt godteri og gresskar. Personlig så er jeg ikke kjempe glad i de utskjærte gresskarene. Derfor har jeg i år valgt og gjøre det litt anderledes med gresskaret mitt.
 
 
 Gresskar kan være gøy og dyrke i sin egen hage eller så kan man kjøpe et fra butikken.
Jeg syntes gresskar er dekorativt i seg selv uten utskjæringer, men selvsagt så blir det mer spennende etter man har skjært det ut.


Legg gresskaret på siden og skjær ut et hull i bunnen, og grav ut innholdet av gresskaret.
Man kan også skjære ut toppen av gresskaret der stilken sitter og bruke dette som et lokk, men jeg syntes det er penere når toppen av gresskaret er helt.
(Om man ønsker så kan man lage noe av fruktkjøttet til gresskaret.)


Når gresskaret er hult så begynner utskjæringen. Her kan man velge om man ønsker skumle ansikter eller rett og slett bare lage seg et mønster. Den mest populære blant folk flest er vel et ansikt med et stearinlys inne i selve lykten? Men jeg velger å bruke en drill og lager meg et mønster i gresskaret.


Finn frem en lyslenke fra loftet eller kjelleren. Begynn og tre lysene en og en inn i hullene som du har borret. Skyv lysene helt inn til kanten av gresskaret, slik at lysene ligger jevnt med utsiden.

Dette er super lett og dekorativt, å noe som venner og naboer kommer til og kommentere.
Hvordan ser din favoritt lykt ut? Er det et skumelt ansikt eller et pent mønster?
Jeg ønsker deg lykke til med årets lykt. LA DET STRÅLE!

-GlennM




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar