fredag 10. oktober 2014

Fuglesesongen er i full gang.

Kjære blogglesere!

Fuglesesongen er i full gang, selv om jeg mater fuglene igjennom hele sommeren så er det absolutt nå det er gøyest med fuglen.

På sommeren så har jeg fuglematen litt oppi skogkanten, men om vinteren så blir det litt vanskeligere og gå med snø til høyt opp på knærne for å mate fuglene. Derfor flytter jeg da materene ned til hagen. Jeg har dessverre ingen store trær i hagen som er egnet til å henge fuglemat i. De trærne jeg har i hagen er feil plassert i forhold til at jeg ikke ser de fra vinduene i huset. Og hva er vel hyggeligere enn å sitte inne med fyr i peisen, pledd, en god kopp te og se ut på fuglene?

Et triks som jeg har tenkt på en stund er å finne et passende Bjørketre i skogen og sette det opp i hagen. Bruk en parasollfot som du kan fylle med vann/grus og sett stammen på treet ned, og "vips" så har du et flyttbart tre i hagen! Om du ikke syntes parasollfoten er av den peneste sorten så kan man dekke den til med strie, granbar eller annet materiale man har for hånden.
Da er alt klart for å henge opp fuglematerene og maten. Syntes nesten det ble et lite "julepreg" over det hele, når jeg sto å pyntet treet med matere og mat.

Det eneste man må være litt obs på er at kvistene ikke er alt for sterke, så man må passe på hvor man henger opp di tyngre materene. Derfor blir også materene plassert litt nære midten av stammen.

Er du flink til å passe på fuglene i vinter, eller har du noen andre smarte fugletips? Del di gjerne her! :)

-GlennM




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar