mandag 29. september 2014

Drømmen om hvitløksflette av hjemmedyrket hvitløk.

Kjære blogglesere!

Grønnsakene i hagen er tatt opp og jorden i pallekarmene er dratt fint utover, slik at alt er klart for en ny sesong til våren igjen.
En vakker tid som jeg allerede gleder meg til å begynne på, men aller først så er det en nydelig høst med vakre farger og frisk luft i vente.

For mange så er "hagelivet" på hell, stauder begynner å visne ned, sommerblomster har begynt å bli brune og møbler blir pakket sammen. Vi ser alle frem til at denne sjauen er unna gjort, og vi kan lene oss stille og glade tilbake i god stolen med beina løftet.

En ting som jeg har hatt lyst til lenge, og som blir glemt hvert år er å sette hvitløk. Det er jo helt perfekt når pallekarmene er tomme og bruke denne plassen til noen hvitløksfedd.
Hvitløk er nemlig slik laget at de trenger høsten og vinteren for å spire og bli til nye hvitløk.


Hvitløk er overhode ikke vanskelig å få til, kjøp med deg noen hvitløker fra butikken som du kan dele opp i fedd. Del disse fra hverandre når du kommer hjem og putt feddene med litt avstand (ca 10-15cm) ned i jorden. Ha gjerne i litt god kompostjord eller kugjødsel sammen med feddene, og vann over til slutt. Da er alt klart for å lene seg tilbake og vente i spenning til våren igjen er i anmarsj (slutten av april - mai) for å høste inn hvitløken man satte på høsten.

Min drøm er å kunne lage en hvitløksflette av hjemmedyrket hvitløk. Har du startet med noen forberedelser til våren alt?

-GlennM

3 kommentarer:

  1. Der inspirerte du meg til å gjøre det samme gitt. Takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre Elisabeth! Lykke til med hvitløksettingen... :)

      Slett
  2. Takk for påminnelsen!
    Jeg satte mye hvitløk i fjor...og resulterte i en flott hvitløksflette...gøy:)

    SvarSlett