onsdag 17. september 2014

Finn frem spaden, for høst er plantetid!


Kjære blogglesere!

Endelig er høsten her, og energinivået og motivasjonen for å holde på litt mer i hagen, og lage nye bed og "steder" kommer smygende. En deilig tid, som blir utnyttet til det maksimale. I forrige uke så fikk jeg "ånden over meg" til å lage et nytt bed, eller rettere sagt utvide det bedet som allerede var der. Det vil komme mer om dette i et litt seinere blogginnlegg da bedet ikke er 100% ferdig enda.

Valg av planter spiller en stor rolle når man skal lage et nytt bed eller spe på i et bed man har fra før. Mange er kanskje fristet til å ta det første og fineste de finner, uten å tenke på høyder, brede, sol/skygge og blomstringstid. Det er altså mange faktorer som spiller inn for at en plante skal trives der den blir satt. Men igjen er utvalget av planter så stort i hagesentrene at jeg vil nesten garantere at man finner en plante man liker til sitt "bruksområdet"!




Når man kjøper planter i sitt lokale hagesenter er det mange som kun tenker på det som er ovenfor pottekanten. Ja det er viktig at det er en vakker og frodig plante, men betyr det at planten er frisk og sterk? Det er vell så viktig og ta en titt på det som er inni potten, ta en nærmere kikk på røttene på planten.
Er disse friske og raske? Har planten et godt rotsystem, så har den en større mulighet til å bli stor og vakker plante raskt og vil utvikle seg normalt. Er det derimot kun en jordklump som ikke har noe hold, så er det et dårlig rotsystem som kanskje ikke vil klare seg igjennom høsten/vinteren. Så neste gang du er ute og handler så ta en ekstra kikk på rotsystemet når du velger planter.

Når man planter selve planten er det greit å gi med litt gjødsel, det er for at planten skal kunne få litt ekstra kraft til og utvikle et godt rotsystem. Og det er kanskje ekstra viktig nå som man planter på høsten, slik at planten får med seg en liten ekstra "matpakke" over vinteren. Selv er jeg veldig glad i å bruke kugjødselkompost, en næringsrik gjødsel som også er miljøvennlig. Jeg må nok ærlig innrømme at jeg har en forkjærlighet for Simontorp kugjødsel, så det er mitt valg når jeg planter nyetablerte planter.

Så nå er det bare en ting igjen å gjøre; Finn frem spaden, for høst er plantetid!

1 kommentar:

  1. Hei Glenn:)
    Takk for hyggelig hilsen hos meg!
    Og så artig å finne en ny blogger:)
    Høsten ja...det er en av mine favoritttider....fargene,luften..lyset og alt som blomstrer sent på året...og det er en fin tid som du sier til planting og nye prosjekter:)
    Flott at du setter fokus på rotkvaliteten,det er et forsømt område når vi kjøper planter,men så viktig.
    Har holdt på ute i hagen i hele dag...nydelig vestfold-dag,og har gjort sååå mye...en god følelse.Denne helgen skal jeg vaske veksthus..ikke så gøy men godt å få det unnagjort:))

    SvarSlett