mandag 8. desember 2014

Fikenmarmelade innemellom mose og svibler.

Kjære Blogglesere!

Vi har allerede kommet et stykke ut i desember og snøen har enda ikke lagt seg i Vestfold, hvertfall ikke der jeg bor. 

Innemellom moser og sviber så er det plass til litt julebakst også. Jeg har alltid litt planer for julebaksten, men det er ikke bestandig alt blir som planlagt. Hittil så har jeg fått stekt opp en god runde med krumkaker, laget marsipankuler og laget en nydelig fikenmarmelade. (Om jeg får lov til å si det selv). 

Jeg er nok en av de som egentlig ikke er så glad i "kjøpemarsipan", men hjemmelaget går ned på høykant uten problemer. (Jeg har også tilsatt en skvett med Cognac i mine, dette burte du teste ut!)

Fikk smake av en kollega fikenmarmelade som hun hadde laget, og det smakte helt nydelig. Så etter jobb var det direkte innom butikken for å kjøpe inn ingrediensene.  




Oppskrift på Fikenmarmelade:

500g tørket fikener
3 dl vann fra bløtlegging
1dl Sitronsaft, fersk
2,5dl Sukker
2 Kanelstenger

La fikenene ligge i bløt i minimum 8 timer, del disse i mindre biter og ha i en kjele. Ha i vannet fra bløtleggingen og sitronsaft å la koke i ca 20 min. Rør deretter inn sukkeret og legg i kanelstengene. Kok uten lokk i 15 min. (Ha gjerne i litt Certo eller Pektin om du skal lagre syltetøyet).
Hell over på varme glass og nå er disse klare til å nytes over en deilig ost. Her går det i knekkebrød med Brie og fikenmarmelade om dagene.
Obs jeg tredobblet denne oppskriften, det syns jeg du også burte gjøre, for denne marmeladen får fort bein og gå på! :)

-GlennM

2 kommentarer:

  1. Det hørtes da utrolig godt ut, dette ble jeg fristet til å prøve.
    God kveld til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit Helene! :)
      Det syntes jeg virkelig at du skal! Det er super enkelt og kjempe godt.. :) Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det har gått! :)
      Førjulshilsen fra meg!

      Slett